Pewna profilaktyka w niepewnej rzeczywistości
Jest to duży projekt profilaktyczny, będący odpowiedzią na zapotrzebowanie szkół i placówek edukacyjnych na nowoczesne, efektywne, oparte na wynikach badań naukowych i wiedzy profesjonalne działania profilaktyczne. Szkolny program profilaktyki wraz z programem wychowawczym jest obowiązkiem każdej szkoły. W idealnych warunkach w działaniach tych biorą udział nauczyciele i rodzice uczniów. W niepewnej rzeczywistości dotyka nas wiele zagrożeń. Zagrożenia te i ich konsekwencje dotykają szczególnie uczniów w postaci zaburzeń w zachowaniu a w skrajnych przypadkach w postaci czynów karalnych i przestępczych. W ramach projektu oferuję cykl modułów warsztatowych i szkoleniowych, realizowanych na trzech poziomach profilaktyki, opartych o nowoczesne strategie i modele profilaktyki. Propozycje te dotyczą najczęstszych problemów w przestrzeni szkolnej, mogą być realizowane w formie szkoleń, warsztatów i szkoleniowych rad pedagogicznych. Istnieje możliwość diagnozy potrzeb szkoły i na tej podstawie stworzenie strategii radzenia sobie z problemami wychowawczymi.
Dla kadr szkół i placówek:
- Know How profilaktyki szkolnej czyli jak prowadzić pewną profilaktykę w niepewnej rzeczywistości?
- Procedury współpracy z policją w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia młodzieży i pracowników na terenie szkoły. Algorytmy postępowania.
- Pierwsza pomoc i postępowanie ratujące zdrowie i życie w sytuacjach przedawkowania alkoholu i środków odurzających.
- Tajemnice efektywności działań profilaktycznych w sytuacjach „nic już się nie da zrobić niestety”.
- Lubię siebie- lubię młodzież. Doświadczenie wspólnoty w profilaktyce szkolnej.
- Metody i formy pracy w szkolnym programie profilaktyki na pierwszym i drugim poziomie profilaktyki.
- Współpraca z rodzicami. Pomiędzy konfliktem interesów a tworzeniem więzi.
- „Oswoić znaczy stworzyć więzi” powiedział Lisek do Małego Księcia. Tworzenie więzi z uczniem jako podstawa relacji wychowawczej.
- „Będziesz miał ochotę śmiać się ze mną”. Tworzenie przyjaznej atmosfery i klimatu bezpieczeństwa jako warunku dobrego samopoczucia wszystkich w szkole.
- Cyberprzemoc. Realny ból w wirtualnym świecie.
- Nowe uzależnienia wśród uczniów (uzależnienie od jedzenia i głodzenia się; shopping; uzależnienie od rzeczywistości wirtualnej, gier i maszyn; uzależnienie od przemocy; uzależnienie od seksu, itd.).
- Trip za 3 złote czyli legalnie dostępne środki odurzające. Nowa moda i specyfika eksperymentowania i uzależnień od ogólnie dostępnych środków zmieniających świadomość.
- Mobbing. Od diagnozy do działania z ofiara, świadkiem i sprawcą przemocy rówieśniczej.
- Subkultury i sekty. Mit czy realne zagrożenie w świecie różnorodności i tolerancji?
- Mediacje i negocjacje jako alternatywa dla kary w konfliktach rówieśniczych.
- Odrzucenie rówieśnicze a zaburzenia w zachowaniu uczniów.
- Galerianki w szkole czyli nowe formy prostytucji wśród młodzieży.
- „Tak to jest jak dzieci mają dzieci”. Młodociane matki w szkole.
- Dopalacze czyli diabeł tkwi w..
- Tworzenie bezpiecznej przestrzeni bez kamer w toaletach. Jak to się robi?
- „Kiedyś was wszystkich zabiję tak was nienawidzę”. Jak reagować na agresję uczniów aktywnie i skutecznie?
Proponuję również działania z projektów:
- Super- pedagog z super-wizją.
- Wielkie Oczy Pana Stress’a.
Dla uczniów:
- W dobrej szkole dobry duch. O możliwościach tworzenia szkoły wolnej od przemocy rówieśniczej.
- Subkultury i sekty. Jak zostać sobą w świecie różnorodności.
- Jak dbać o swoje ciało i przeżyć? Warsztat dla dziewcząt i chłopców o zaburzeniach w odżywianiu, nierealnych wzorach lansowanych przez media i realnym dbaniu o swoje zdrowie.
- Dopalacze czyli diabeł tkwi w.. zajęcia skierowane tylko do uczniów tych szkół, w których pojawił się problem dopalaczy.
- Reaguj aby na Ciebie reagowano. Kształtowanie aktywnych postaw reakcji na sytuacje przemocy rówieśniczej w szkole.
- Czego chcę jak biję? Zjawiska przemocy rówieśniczej, mobbingu, znęcania się- zrozumieć, reagować, minimalizować.
- „Nudzę się, chodźmy na miasto”. Strategia alternatyw w życiu nastolatka.
- Wszystkie jesteśmy księżniczkami. O kobiecości we współczesnym świecie. Warsztat dla dziewcząt o odkrywaniu swojej kobiecości i dbaniu ojej aspekty, nabywaniu szacunku do własnego ciała i własnej płci.
- „nie odrzucaj mnie bo będę zły”. Warsztat o odrzucaniu rówieśniczym, skierowany do całych klas oraz indywidualnie na drugim poziomie profilaktyki dla klas, w których ma miejsce zjawisko odrzucenia rówieśniczego.
- Jak pomóc kolegom na zgonie? Nauka udzielania pierwszej pomocy w sytuacji zatrucia alkoholem lub substancjami odurzającymi. Warsztat na poziomie profilaktyki drugorzędowej, skierowany do uczniów podejmujących zachowania ryzykowne i z grup ryzyka.
- Autoagresja. Jak radzić sobie w sytuacjach trudnych i stresowych bez krzywdzenia siebie?
Proponuję również warsztaty i szkolenia będące częścią projektów:
- Koniecznie chcę poczuć się bezpiecznie
- Studio Rówieśniczych Mediacji
- Pracownia Liderów Młodzieżowych
Dla rodziców proponuję warsztaty z projektów:
- Akademia Pani Mamy
- Uwaga Rodzicu! Nastolatek
- Pracownia Liderów Rad Rodziców